REGLEMENTE

WEBBUTIK ZIARNOZYCIA.PL

 

1 Preliminära bestämmelser

  1. Onlinebutik grainycia.plverksamma på adressen https://ziarnozycia.pl/ är en tjänst som drivs av: Katarzyna Sowińska ul. Wiewiórcza 2A/13 61-160 Czapury NIP: 7773375289
  1. Dessa bestämmelser riktar sig till både konsumenter och entreprenörer som använder butiken och definierar reglerna för användning av webbutiken samt reglerna och förfarandet för att sluta försäljningsavtal med kunden på distans via butiken.

2 Definitioner

  1. KUND - någon enhet som gör köp via butiken.
  2. BESTÄLLA - Kundens testamente deklareras via beställningsformuläret och syftar direkt till att ingå ett produktförsäljningsavtal eller produkter med säljaren.
  3. KUNDVAGN - ett element i butikens programvara där de produkter som valts för inköp är synliga, och det är också möjligt att bestämma och ändra den angivna beställningen, i synnerhet kvantiteten av produkterna.
  4. REGLEMENTE – dessa regler för tillhandahållande av elektroniska tjänster som en del av Butiken.
  5. SHOP - onlinebutik www.ziarnozycia.pldrivs av den enhet som anges i ingressen till föreskrifterna.
  1. KONSUMENT - En fysisk person som ingått ett avtal med säljaren som en del av affären, vars ämne inte är direkt relaterat till sin verksamhet eller yrkesverksamhet.
  2. ENTREPRENÖR – en fysisk person, en juridisk person och en organisatorisk enhet som inte är en juridisk person, till vilken en separat handling ger rättskapacitet, som bedriver affärsverksamhet för egen räkning, som använder Butiken
  3. RÅVARA – en produkt som bjuds ut till försäljning i butiken.
  4. FÖRSÄLJNINGS ÖVERENSKOMMELSE – ett produktförsäljningsavtal som ingåtts eller ingåtts mellan kunden och säljaren via webbutiken.
  5. SÄLJARE -  Katarzyna Sowińska ul. Wiewiórcza 2A/13 61-160 Czapury NIP: 7773375289
  6. KÖPARE – En konsument eller annan person som är part i ett köpeavtal i den mening som avses i civillagen, som köper varor i Butiken.
  1. DISTANSAVTAL - ett kontrakt som ingås med kunden som en del av ett organiserat system för att ingå distansavtal (som en del av butiken), utan att parterna samtidigt är närvarande fysiskt, med enbart användning av ett eller flera distanskommunikationer till och med ingåendet av kontraktet.
  2. KONTO – kundkonto i butiken, samlar den in data som kunden tillhandahåller och information om beställningar som lagts av honom i butiken.
  3. ANMÄLNINGSBLANKETT– ett formulär tillgängligt i butiken som låter dig skapa ett konto.
  4. BESTÄLLNINGSFORMULÄR - ett interaktivt formulär tillgängligt i butiken som gör att du kan göra en beställning, särskilt genom att lägga till produkter i kundvagnen och definiera villkoren i försäljningsavtalet, inklusive leverans- och betalningsmetod.
  5. PRODUKT - en lös vara/tjänst tillgänglig i Butiken som är föremål för Försäljningsavtalet mellan Kunden och Säljaren.

3 Kontakta butiken

  1. Säljarens adress: poznań
  2. Säljarens e-postadress: kontakt@ziarnozycia.pl
  3. Säljarens telefonnummer: +48 504-550-331
  4. Säljarens bankkontonummer:  PL77 1050 1908 1000 0097 4345 7963 ING Bank Śląski
  5. Kunden kan kommunicera med säljaren med de adresser och telefonnummer som anges i denna paragraf.
  6. Kunden kan kommunicera med Säljaren per telefon mellan kl. 9 och 17.

4 Absoluta villkor för användning av onlinebutiken

  1. Cannabisfrön och produkter som innehåller CBD (cannabidiol) som säljs via onlinebutiken https://ziarnozycia.pl/ får endast köpas av personer över 18 år. Minderåriga som har besökt denna webbplats bör lämna den omedelbart.
  2. Hampafrön innehåller inga narkotiska ämnen, därför är deras innehav och försäljning på Republiken Polens territorium lagligt. Enligt lagen om motverkande av narkotikamissbruk är hampafrön lagliga i Polen. De är inte ens kvalificerade som en föregångare till framställning av läkemedel. Genom bestämmelserna informeras kunder i vår onlinebutik om den juridiska statusen i Polen och är medvetna om att om de använder hampafrön köpta från oss i strid med gällande lokal lag, bör de ta hänsyn till de juridiska konsekvenserna.
  3. Det sålda sortimentet och dess beskrivningar är avsedda för samlare, kognitiva och pedagogiska samt vetenskapliga och experimentella ändamål. Produktbeskrivningar på hemsidan https://ziarnozycia.pl/ är tjänsteleverantörens egendom och skyddas av upphovsrätt. De är förberedda på grundval av originalbeskrivningar av tillverkare, med hänsyn till SEO-regler.
  4. Ziarno Życia ansvarar inte för eventuella felaktiga uppgifter som lämnats av kunden. Vid försändelser utomlands förblir felaktig leverans, bristande leverans, bibehållande av paketet eller avgifter av denna anledning kundens ansvar. Därför rekommenderar vi att du bekantar dig med bestämmelserna i ditt land. Vi har ingen avsikt att bryta mot eller bryta mot lagarna i något land genom att tillhandahålla marijuanafrön där. I samma ögonblick som försändelsen lämnar vårt lager är det kunden som ansvarar för den. Ziarno Życia är inte ansvarig för innehållet i paketet eller några juridiska anklagelser som kan uppstå om paketet skulle stoppas av internationella tullmyndigheter.
  5. Den som köper marijuanafrön är ansvarig för deras användning. Ziarno Życia bär därför inget juridiskt ansvar.

5 Tekniska krav

  1. För att använda Butiken, inklusive att se Butikens sortiment och beställa produkter, måste du:
  • terminalenhet med tillgång till Internet och en webbläsare,
  • ett aktivt e-postkonto (e-post),
  • cookies aktiverade.

6 Allmän information

  1. Säljaren, i den utsträckning det är tillåtet enligt lag, är inte ansvarig för eventuella störningar, inklusive avbrott i butikens funktion, orsakade av force majeure, olagliga handlingar från tredje part eller oförenlighet i onlinebutiken med kundens tekniska infrastruktur.
  2. Att visa butikens sortiment kräver inte att du skapar ett konto. Att lägga beställningar av kunden för produkter i butikens sortiment är möjligt antingen efter att du har skapat ett konto i enlighet med bestämmelserna i § 7 i föreskrifterna eller genom att tillhandahålla nödvändiga person- och adressuppgifter för att beställningen kan slutföras utan att skapa ett konto.
  3.  Priserna i affären ges i polska zlotys och är bruttopriser (inklusive moms).
  4. Det slutliga (slutliga) beloppet som kunden ska betala består av priset för produkten och leveranskostnaden (inklusive avgifter för transport, leverans och posttjänster), som kunden informeras om på butikens webbplats vid beställning. , inklusive när man uttrycker sin vilja att vara bunden av försäljningsavtalet.
  5. Dokumentet som bekräftar ingåendet av försäljningsavtalet är en momsfaktura som utfärdas på begäran av köparen.
  6. Alla varor som säljs i butiken har tagits upp till handel på Republiken Polens territorium, har tillverkarens eller importörens märke, de erforderliga tecknen på överensstämmelse med relevanta lagbestämmelser och har köpts från auktoriserade enheter i enlighet med tillämpliga bestämmelser .

7 Skapa ett konto i butiken

  1. För att skapa ett konto i butiken måste du fylla i registreringsformuläret. Det är nödvändigt att tillhandahålla följande uppgifter: Namn, efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress.
  2. Att skapa ett konto i butiken är gratis.
  3. Logga in på kontot görs genom att ange inloggning och lösenord som anges i registreringsformuläret.
  4. Kunden kan när som helst, utan att ange skäl och utan att ta på sig några avgifter, radera Kontot genom att skicka en lämplig begäran till Säljaren, särskilt via e-post eller skriftligen till de adresser som anges i § 3.

8 Regler för beställning

För att göra en beställning:

  1. välj den produkt som är föremål för beställningen och klicka sedan på knappen "Lägg till i kundvagn" (eller motsvarande);
  2. logga in eller använd alternativet att lägga en beställning utan registrering;
  3. om alternativet att lägga en beställning utan registrering har valts - fyll i beställningsformuläret genom att ange detaljerna för ordermottagaren och adressen till vilken produkten ska levereras, välj typ av försändelse (leveranssätt för produkten ), ange fakturadata, om den skiljer sig från mottagarens uppgifter,
  4. klicka på knappen "Beställ och betal"
  5. välja en av de tillgängliga betalningsmetoderna och, beroende på betalningssätt, betala för beställningen inom den angivna perioden, med förbehåll för 9 § punkt 3.

9 Erbjudna metoder för leverans och betalning

  1. Kunden kan använda följande metoder för leverans eller hämtning av den beställda produkten: Budleverans, Personlig hämtning tillgänglig på säljarens adress, Hämtning från ett paketskåp.
  2. Kunden kan använda följande betalningsmetoder: Postförskott, Postförskott, Betalning via banköverföring till Säljarens konto, Omedelbar betalning.
  3. Detaljerad information om leveranssätt och acceptabla betalningsmetoder finns på butikens webbplats.

10 Utförande av försäljningsavtalet

  1. Slutförandet av försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren sker efter att kunden har gjort en beställning med hjälp av beställningsformuläret i webbutiken i enlighet med § 8 i föreskrifterna.
  2. Efter beställningen bekräftar Säljaren omedelbart sitt mottagande och accepterar samtidigt Beställningen för utförande. Bekräftelse på mottagande av Beställningen och dess godkännande för utförande sker genom att Säljaren skickar ett lämpligt e-postmeddelande till Kundens e-postadress som angetts vid beställningen, vilket åtminstone innehåller Säljarens utlåtande vid mottagandet. av Ordern och dess godkännande för utförande, och bekräftelse på ingåendet av Avtalsförsäljningen. Efter mottagandet av ovanstående e-postmeddelande från Kunden ingås ett Försäljningsavtal mellan Kunden och Säljaren.
  3. Om kunden väljer:
  • betalning med banköverföring, elektronisk betalning eller betalning med kreditkort, är Kunden skyldig att göra betalningen inom 7 kalenderdagar från datumet för ingåendet av Försäljningsavtalet - annars kommer beställningen att annulleras;
  • postförskott vid mottagandet av försändelsen, är Kunden skyldig att göra betalningen vid mottagandet av försändelsen;
  • kontant betalning vid personlig avhämtning av försändelsen, är Kunden skyldig att göra betalningen vid mottagande av försändelsen inom 5 arbetsdagar från dagen för mottagandet av information om försändelsens beredskap för avhämtning eller inom den period som individuellt avtalats med Säljaren via e-post eller telefon.
  1. Om Kunden har valt ett annat leveranssätt än personlig hämtning, kommer Produkten att skickas av Säljaren inom den tidsfrist som anges i e-postmeddelandet som bekräftar Säljarens godkännande av beställningen.
  2. Starten av perioden för leverans av produkten till kunden räknas enligt följande:
  • Om Kunden väljer betalningssätt via banköverföring, omedelbar betalning eller betalkort - från datum för kreditering av Säljarens bankkonto.
  • Om Kunden väljer betalningssätt vid leverans - från datum för ingående av Försäljningsavtalet.
  • Om Kunden väljer personlig hämtning av Produkten, kommer Produkten att vara klar för avhämtning av Kunden på det datum som anges i e-postmeddelandet som bekräftar att Säljaren accepterar beställningen. Kunden kommer dessutom att informeras av Säljaren om Produktens beredskap för avhämtning genom att skicka ett lämpligt e-postmeddelande till Kundens e-postadress som angavs vid beställningen 6. Produkten levereras inom Europeiska Unionen. Euröppna.
    7. Leverans av Produkten till Kunden är betalningsskyldig, om inte Försäljningsavtalet anger annat. Produktens leveranskostnader (inklusive avgifter för transport, leverans och posttjänster) anges för Kunden på Webbutikens webbplats och vid beställning, inklusive när Kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av Försäljningsavtalet.
    8. Personlig hämtning av Produkten av Kunden är kostnadsfri.

11 Rätt att frånträda försäljningsavtalet

  1. Konsumenten kan säga upp sig från försäljningsavtalet inom 14 dagar utan att ange någon anledning.
  2. Tidsgränsen som anges i sek. 1 börjar med att produkten levereras till konsumenten eller en annan person än den transportör som han har utsett.
  3. Konsumenten kan frånträda Avtalet genom att lämna ett meddelande om frånträde från Avtalet till Säljaren. För att hålla tidsfristen för att frånträda Avtalet räcker det att Konsumenten skickar ett uttalande innan denna period löper ut.
  1. Utlåtandet kan skickas med traditionell post eller elektroniskt genom att utlåtandet skickas till Säljarens e-postadress - Säljarens kontaktuppgifter anges i § 3. Utlåtandet kan även lämnas på blanketten vars mall bifogas Lag av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter, men den är inte obligatorisk.
  2. Om konsumenten skickar deklarationen via e-post, ska säljaren omedelbart skicka konsumenten till den e-postadress som tillhandahålls av konsumentbekräftelsen på mottagandet av deklarationen om återkallelse från avtalet.
  3. Konsekvenser av återkallelse från avtalet:
    • Vid återkallelse från ett distansavtal ska avtalet anses ogiltigt.
    •  Vid frånträde från Avtalet återsänder Säljaren till Konsumenten omedelbart, senast inom 14 dagar från dagen för mottagandet av Konsumentens utlåtande om frånträdande ur Avtalet, alla av honom gjorda betalningar, inklusive kostnaderna för leverans av artikel, med undantag för extra kostnader som följer av det leveranssätt som valts av Konsumenten, annat än det billigaste standardleveranssättet som erbjuds av Säljaren.7. Säljaren kommer att återbetala betalningen med samma betalningsmetoder som användes av Konsumenten i den ursprungliga transaktionen, såvida inte Konsumenten uttryckligen har samtyckt till en annan lösning som inte kommer att innebära några kostnader för honom.
      8. Säljaren kan hålla inne med återbetalningen tills produkten har mottagits tillbaka eller tills bevis på dess retur tillhandahålls honom, beroende på vilken händelse som inträffar först.
      9. Konsumenten bör returnera Produkten till Säljarens adress som anges i dessa Regler omedelbart, senast 14 dagar från det datum då han informerade Säljaren om frånträdet från Avtalet. Tidsfristen kommer att hållas om Konsumenten skickar tillbaka Produkten före utgången av 14-dagarsperioden.
      10. Konsumenten står för den direkta kostnaden för att returnera Produkten, inklusive kostnaden för att returnera Produkten om Produkten på grund av dess natur inte kunde returneras med vanlig post.
      11. Konsumenten är endast ansvarig för en minskning av Produktens värde till följd av att den används på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa Produktens art, egenskaper och funktion.
      12. Om den på grund av Produktens beskaffenhet inte kan returneras med vanlig post kommer information om detta, samt kostnaden för att returnera Produkten, att ingå i Produktbeskrivningen i Butiken.
      13. Rätten att frånträda ett distansavtal är inte tillgänglig för Konsumenten i förhållande till det Kontrakt där föremålet för tjänsten är en vara som levereras i en förseglad förpackning, som inte kan returneras efter att förpackningen öppnats på grund av hälsoskydd eller hygienskäl, om förpackningen har öppnats efter leverans.

12 Klagomål

  1. Försäljningsavtalet omfattar nya produkter.
  2. Vid defekt i varan som köpts från Säljaren har Kunden rätt att göra ett reklamation utifrån bestämmelserna om garanti i civillagen. Om Kunden är en Företagare, utesluter parterna ansvar enligt garantin.
  3. Klagomål ska lämnas skriftligt eller elektroniskt till adresserna till säljaren som anges i dessa föreskrifter.
  4. Det rekommenderas att klagomålet inkluderar bland annat: en kortfattad beskrivning av defekten, omständigheterna (inklusive datumet) för dess uppkomst, detaljer om kunden som lämnar in reklamationen och kundens begäran i samband med defekten på varan.
  5. Säljaren kommer att svara på klagomålsbegäran omedelbart, och om kunden är en konsument - senast inom 14 dagar. Om Kunden är en Konsument och Säljaren inte svarar på klagomålsbegäran inom 14 dagar, anses Kundens begäran vara berättigad
  6. Varor som returneras under reklamationsförfarandet ska skickas till den adress som anges i § 3 i dessa föreskrifter.
  7.  Om garanti har beviljats ​​för Produkten kommer information om den, liksom dess innehåll, att ingå i beskrivningen av Produkten i Butiken.

13 Utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk

  1. Detaljerad information om möjligheten för konsumenten att använda utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk samt reglerna för tillgång till dessa förfaranden finns på kontoren och på webbplatserna för poviat (kommunala) konsumentombudsmän, sociala organisationer vars lagstadgade uppgifter inkluderar konsumentskydd, Voivodship Inspectorates of Inspection Handlowa och på följande internetadresser till Office of Competition and Consumer Protection:
  • http://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php;
  • http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php;
  • http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php.
  1. Konsumenten har följande exemplariska möjligheter att använda utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva anspråk:
  • Konsumenten har rätt att ansöka hos en permanent vänlig konsumentdomstol, som avses i art. 37 i lagen av den 15 december 2000 om handelskontroll (Journal of Laws från 2014, punkt 148, i dess ändrade lydelse), med en begäran om att lösa en tvist till följd av avtalet som ingåtts med säljaren.
  • Konsumenten har rätt att ansöka hos provinsinspektören för handelskontrollen, i enlighet med art. 36 i lagen av den 15 december 2000 om handelskontroll (Journal of Laws från 2014, punkt 148, i dess ändrade lydelse), med en begäran om att inleda medlingsförfaranden angående minnet av tvisten mellan konsumenten och säljaren.
  • Konsumenten kan få gratis assistans för att lösa en tvist mellan honom och säljaren, även med gratis assistans från en konsumentombudsmann (kommunal) eller en social organisation vars lagstadgade uppgifter inkluderar konsumentskydd (inklusive konsumentförbundet, sammanslutningen av polska konsumenter) .

14 Personuppgifter i nätbutiken

  1. Administratören för personuppgifter om kunder som samlats in via onlinebutiken är säljaren.
  2. Kundernas personuppgifter som samlas in av administratören via onlinebutiken samlas in för att genomföra försäljningsavtalet, och om kunden samtycker - även för marknadsföringsändamål.
  3. Mottagarna av personuppgifterna för kunderna i onlinebutiken kan vara:
  • För en kund som använder onlinebutiken med leveransmetod med post eller bud, tillhandahåller administratören kundens insamlade personuppgifter till den valda operatören eller mellanhanden som utför sändningen på begäran av administratören.
  • I fallet med en Kund som använder Onlinebutiken med metoden för elektroniska betalningar eller ett betalkort, tillhandahåller Administratören Kundens insamlade personuppgifter till den utvalda enheten som betjänar ovanstående betalningar i Onlinebutiken.4. Kunden har rätt att få tillgång till sina uppgifter och rätta dem.
    5. Att lämna ut personuppgifter är frivilligt, men underlåtenhet att lämna de personuppgifter som anges i förordningarna som är nödvändiga för att ingå ett försäljningsavtal leder till oförmåga att ingå detta kontrakt.

15 Slutbestämmelser

  1. Avtal som ingås via webbutiken ingås på polska.
  2. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra Reglerna av viktiga skäl, det vill säga: lagändringar, ändringar i betalnings- och leveranssätt - i den mån dessa ändringar påverkar genomförandet av bestämmelserna i dessa Regler. Säljaren ska informera kunden om alla ändringar minst 7 dagar i förväg.
  3. I frågor nieurregleras i dessa förordningar gäller allmänt tillämpliga bestämmelser i polsk lag, i synnerhet:
  • civillagen;
  • lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster;
  • Konsumenträttslagen;
  • lagen om skydd av personuppgifter.
  1. Kunden har rätt att använda utomrättsliga medel för att hantera klagomål och driva reklamationer. För detta ändamål kan han lämna in ett klagomål via EU ODR online-plattform som finns tillgänglig på: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.